reklama

Zomrel Samuel Huntington

Pred pár dňami som čítal na SME článok o smrti S. Huntingtona (http://www.sme.sk/c/4239888/zomrel-znamy-politolog-samuel-huntington.html). Po prečítaní článku a diskusii k nemu som sa neubránil vyjadriť svoj názor k dielu tohto človeka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Najprvby som chcel na rovinu povedať, že som od Huntingtona čítal presne jednu knihu(Clash of civilization) a teda som hlbšie do jeho diela a názorovneprenikol. Táto kniha na mňa však urobila obrovský dojem a radím ju medzinajinšpiratívnejšie čítania za dlhú dobu. Paradoxom zostáva, že po prečítanísom mal presne opačné nálady, ako sa zvyčajne zvyknú spomínať v súvislostis týmto autorom (konflikt západ – islam, protiimigračná politika apod).Pokúsim sa zhrnúť môj alternatívny pohľad na jeho argumenty.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V kniheje rozhodujúca časť venovaná definícii pojmov ako kultúra, civilizácia,následne sú identifikované jednotlivé civilizácie, uvedené konkrétne príkladya všetko zasadené do časového priestoru. Autor vcelku otvorene hovorío (relatívnom) úpadku západnej civilizácie, o ktorom tvrdí, že jeúplne prirodzený, hovorí o „vyzývajúcich“ civilizáciách, medzi ktoré radí narôznych poliach hlavne čínsku, islamskú, ale aj hinduistickú alebo ortodoxnú.V princípe mi tento opis prišiel veľmi trefný a čo viac – citlivýk rozličným kultúrnym odlišnostiam. Nezdá sa mi, že by bol príliš vyzdvihujúciúlohu náboženstiev, skôr je pravda, že podľa nich iba identifikoval jednotlivékultúrne entity a chápal ich ako jednu z najvýznamnejších čŕt kultúry.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S čímnesúhlasím, je ak sa tieto myšlienky o rozdielnych kultúrach interpretujúako vedúce k otvorenej agresii medzi západom a islamom, antagoniivoči cudzincom a ospravedlňovaní rôznych politík. Úloha islamu jev knihe podľa môjho opísaná oveľa korektnejšie ako sa zvyčajne tvrdí (viď„krvavé hranice islamu“ a podobné z kontextu vytrhnuté spojenia),okrem toho je islamu venované približne toľko priestoru ako ďalším vyzývajúcimcivilizáciám, o ktorých sa však už tak nezvykne hovoriť. Na koniec,používať knihu ako predpovedajúcu atentáty 11/9 na USA a agresívnu politikuzápadu (USA) voči islamskému svetu, mi pripadá scestné a osobne v tomnachádzam iba málo spoločného.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

KnihaClash of Civilization vo mne zanechala dojem, že vo svete je množstvo kultúra súčasný stav, keď dominuje jedna je dlhodobo neudržateľný. Pre mňa právetento záver znamená, že je potrebné vytvoriť priestor pre spolužitie týchtokultúr, ak nechceme, aby dominanciu jednej (vybojovanú okrem iného tiež dosťkrvavým spôsobom) nahradila dominancia inej (podobnými mocenskými spôsobmi).

Uznávam,že tento môj záver sa nemusí zhodovať dokonca ani s vlastnými názormiautora, to však pre mňa nie je podstatné. Okrem toho, stretol som už viacerýchľudí, ktorý mali na knihu podobný názor, popr. s tým mojím súhlasili.

Richard Turcsányi

Richard Turcsányi

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Chcem stále niečo robiť, niekam ísť a snažím sa aby sa mi to darilo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu