reklama

Pár tibetských príbehov na dobrú noc

Včera to bolo už po tretí krát čo som tu v Indii videl Dalai Lamu a opäť ma to trochu naladilo na tibetskú náladu, preto som sa rozhodol pustiť sa do sľúbeného „tibetského“ článku. Neviem ešte presne ako sa to vyvinie, ale zámerom bude opísať nejaké zaujímavosti z tradícii Tibeťanov a potom aj to ako si Tibeťania žijú v Indii. A možno pridám aj nejaké frky Dalai Lamu, lebo niektoré boli fakt dobré...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Hneď prvá vec, ktorú musím spomenúť je tzv. „vzdušný pohreb“ (to je môj voľný preklad anglického „sky burial“). Keď niekto zomrie v Tibete, jeho telo sa odnesie na odľahlé miesto, tam sa naseká na kúsky a zjedia ho orly. Zmysel je veľmi duchovný a to ponúknuť sa iným tvorom. Tento spôsob pohrebu je ale možný asi len v Tibete, totiž Tibet je veľký ako polka Indie (a India je faakt veľká) a žije tam len asi 6 miliónov ľudí. Inak, pred pár mesiacmi bolo v Tibete dosť ničivé zemetrasenie a mnísi povedali, že tradičný pohreb sa už nemôže konať, lebo orly sú plné. A tak sa telá ponúkli rybám v rieke. Neviem čo si o tom myslíte vy, mňa síce myšlienka takéhoto pohrebu na začiatku dosť šokovala, ale musím uznať, že filozofia je naozaj bezchybná.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte minimálne jedna tibetská tradícia stojí za spomenutie. Obľúbený nápoj Tibeťanov je čaj. Aby som bol presný, v angličtine tzv. „butter tea“. Nie, chyba nie je vo vašom prijímači. Tibeťania na dochutenie do čaju dávajú maslo a soľ. Chuť je naozaj, ehm, zaujímavá. Veď skúste doma.

Inak, stretol som sa už s niekoľkými nie celkom presnými vyjadreniami o Tibeťanoch v Tibete a v Indii. Tak pre poriadok, oproti 6 miliónov Tibeťanov v Tibete (Číne) dnes cca 170.000 žije v exile, z toho drvivá väčšina v Indii. Čo je síce dosť, ale stále nie väčšina, ako si niektorí ľudia myslia. Mimochodom, väčšina z tých v Indii naozaj absolvovala prechod cez Himaláje do Nepálu, ktorý trvá vyše 3 týždňov. Väčšinou chodia v noci a cez deň sa skrývajú, a potom keď prídu do Nepálu tak dúfajú, že ich Nepálci nepošlú späť (to sa v poslednej dobe stávalo). Rovnako sa stáva, že ich Číňania cestou chytia, alebo rovno zastrelia – to sa koniec koncov dialo aj u nás v ČSSR. Vraj iba každý druhý človek, ktorý uteká sa von naozaj dostane. Ročne to zvyklo byť priemerne 2000 Tibeťanov, ale v poslednej dobe je to asi polovica. Pre priblíženie len jeden príbeh za všetky – viete si predstaviť, že vás rodičia ako 7 ročných pošlú do školy? To asi áno, mňa takto tiež poslali. Niektorých Tibeťanov, s ktorými som sa rozprával, takto rodičia poslali do školy – do Indie cez Himaláje a Nepál, s tým, že ich možno už nikdy neuvidia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neviem aká je vaša predstava o Tibeťanoch – možno taká, že sú mierumilovní, usmievaví a robia iba dobré veci, lebo sú budhisti. Túto moju predstavu dosť nabúrali Tibeťania v mojej práci, ktorí asi aktívne pracovali na tom, aby som na to zabudol. Najskôr sa mi vysmiali, že chodím na hodiny budhizmu, potom mi zakázali používať tibetské frázy, lebo vraj mám hrozný prízvuk (to je ľahko pochopiteľné). V kancelárii som bol s dvoma holkami a jedným týpkom a títo sa po celý čas hádali a občas aj otvorene fyzicky bili. A aby som nezabudol, počúvali sme dva typy hudby – buď nejaké tibetské odrhovačky (ktoré sú fakt cool), alebo Britney Spears, Justin Timberlake apod. Keď som vyjadril znechutenie nad druhou možnosťou, tak sa divili, že čo teda počúvam. Ale nadávky v Tibetštine ma veľmi nechceli učiť, asi sa jeden pred druhým hanbili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tým posledným príbehom som chcel naznačiť, že Tibeťania sú tiež normálni ľudia a niektorí sú dobrí a niektorí iní. To by nás ale nemalo prekvapiť, stačí ak si na túto múdrosť spomenieme pri národoch o ktorých máme opačné predstavy (-:

A pár sľúbených frkov hlavného šéfa (tak trochu parafrázované a krátené mnou):

- „K"Keď som bol malý, tak nás s bratom učil tútor, ktorý mal dva biče – normálny a žltý. Ten žltý mal byť svätý – pre svätého žiaka Dalai Lamu. Môžem vás uistiť, že bolesť z tohto svätého biča nebola svätá, ale normálna.“

- „B "Boh stvoril peklo, teda aby táto práca nevyšla navnivoč, musia existovať nejakí zlí ľudia – kandidáti.“ (-: (mimochodom, budhizmus neuznáva myšlienku o stvoriteľovi sveta, ale Dalai Lama sa mu občas s úsmevom venuje)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- AkAká je možnosť hudby prispieť k šíreniu mieru vo svete? „Musím povedať, že veľmi limitovaná.“ (-:

Pozdravujem z hrozného Dillí, nabudúce pre zmenu niečo o Indii (-: A vlastne ešte niečo. Dalai Lama sa nekúpe, iba sprchuje. To je jeho príspevok k ochrane životného prostredia.

Richard Turcsányi

Richard Turcsányi

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Chcem stále niečo robiť, niekam ísť a snažím sa aby sa mi to darilo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu